Kaji Lab

KAJI LABORATORY

正式な研究室名は行動情報科学研究室です.行動をセンシングし,行動をデザインする研究室です.
スマートフォン等の各種センサを用いた屋内位置推定・行動認識技術の追求と,それに基づいた人間拡張や行動変容に資するシステムの実現を目指します.

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研究室見学について

研究室見学を希望の方は下記のメールアドレスにて日程調整します.

📧 kaji@aitech.ac.jp

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B3の水野涼雅です. 3月5〜7に開催された情報処理学会全国大会にて発表を行いましたので,報告します.

発表タイトル

「BLEビーコンの受信電波強度を用いた睡眠位置認識の基礎検討」

発表概要

高齢化や怪我により多くの人が寝たきりでの生活を送っている. そのためベッド上での移動・行動は健康管理のため重要になってくる. これまで位置認識では圧力センサを敷き詰めたシーツを用いた研究や,ベッドの足に荷重センサを取り付ける研究が行われてきた. しかしそれらの手法では一般家庭への導入や,ベッドではなく布団への適用が難しいという問題があった. そこで我々はBLEビーコンの受信電波強度を用いた睡眠位置認識手法を提案した. BLEビーコンであれば薄くて小型であるため,シーツの下に設置したとしても違和感なく寝られる. ビーコンの受信電波強度は,水分を含む人間の身体が重なることで大きく減衰する. この現象を利用し,布団シーツ下へグリッド上に設置したビーコンの受信電波強度から睡眠位置を可視化する.

受信電波強度を収集した後ノイズを軽減するためデータに移動平均をかけ,手脚や身体ごとの変化の尺度を統一するため正規化を行う. そして閾値からそれぞれのビーコンに人が重なっているか否かの判定を行い,赤と青で可視化する. この可視化された結果を時系列ごとに見ていくと睡眠中や1日中の移動がわかる. 評価実験でビーコンごとの判定精度を求めた結果,正しく判定された個数は15個,正しく判定されなかった個数は3個となり正解率は83.3%であった.

感想

今回新型ウィルスの影響によりオンライン会議での発表になりました. 初めての試みで困惑することも多々ありましたが落ち着いて発表することが出来ました. また今回の研究を発展させまた別の学会でも発表できればと思います.

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11月4日から11月6日にネパール・カトマンズで開催されたICMU2019において,以下の発表をしましたので報告します.

Kaji, K., Kaneko, M., Ito, N., Naito, K., Chujo, N., Mizuno, T., A PDR Smartphone Application Considering Side/Backward Steps, International Conference on Mobile Computing and Ubiquitous Networking(ICMU2019), 2019.

研究概要

PDR is mentioned as a powerful indoor position estimation method. In general PDR, the direction of movement is determined from the value of the angular velocity sensor, so it is difficult to estimate behavior such as walking sideways or backwards without changing the angular velocity value. In order to solve this problem, we proposed a method to estimate the traveling direction of each step using the acceleration plane component. Although this research has made it possible to estimate the behavior in which the value of angular velocity does not change, there is a problem that the estimated trajectory becomes zigzag when going straight. The main reason for the zigzag trajectory is that the rotation of the waist is not taken into consideration. In this research, in addition to the acceleration plane component, the angular velocity plane component is used in combination, and the motion direction estimation for each step is made more accurate by canceling the waist rotation. As a experimental result, the error of the method of the previous research is about 14.2 degrees on average, and the method of this research is about 9.1 degrees on average, and the accuracy improvement of about 5.1 degrees on average was confirmed. In addition, the proposed method is implemented as an Android application with real-time processing enabled.

発表風景

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屋内位置情報系の国際会議IPIN2019に参加して,気圧センサを使ってステップ検出できるよという研究を発表してきました.

Kaji, K., Isomura, K., Takai, T., Step Recognition Method Using Air Pressure Sensor, in Proceedings of Tenth International Conference on Indoor Positioning and Indoor Navigation (IPIN), 2019.

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M1の井上です. 11月4日から11月6日にネパール・カトマンズで開催されたICMU2019において,以下の発表をしましたので報告します.

Inoue, H., Kaji, K., A Smartphone Application that Automatically Provides Arrival Time based on Estimation of Train on Board, International Conference on Mobile Computing and Ubiquitous Networking(ICMU2019), 2019.

研究概要

There are passengers who to ride on the train in a harry. They may not know the arrival time to the destination. Therefore, the arrival time of their target station is essential information for them. To acquire the information by using currently available application, it is necessary to search or input their train on board. Therefore, the arrival time is display on a smartphone by a passenger. Moreover, a passenger does not need to operate the smartphone. A passenger can get the arrival time of a train and train information such as train type and train destination. This system estimates the train on which the passenger is riding by using current location information from the passenger’s smartphone. This system processes train route estimation function and train direction estimation function before train estimation function. There is a system can display simply arrival time at local train. However, this system can display arrival time information of superior train. Also, this system displays arrival time information of adjacent route when running on a parallel route section. We examined whether arrival time information of adjacent route was displayed correctly. We confirmed that there are sections that are displayed correctly and sections that are displayed incorrectly.

発表スライド

A Smartphone Application that Automatically Provides Arrival Time based on Estimation of Train on Board from Haruki Inoue

デモンストレーション


感想

初めての国際学会ということで,かなり緊張しました. それに加えて,初めての海外でした.すべてが初体験でした. なんとか英語で発表し,質疑応答もシンプルな解答ではありましたが,英語で受け答えできました. 発表に関してサポートしていただいた梶先生,先輩方,他の先生方,本当にありがとうございました.

初めての海外がネパールということで,ちょっと不安なところもありましたが,楽しくネパールを過ごせました. 食も美味しかったです.朝食に関しては洋食ばかりでしたが,昼・バンケットで提供された現地の食事もかなり美味でした.

ただ,信号による交通整理がされていない場所であり,かつ自動車やバイクの交通量が非常に多かった場所なので,交通事故しなかヒヤヒヤしましたが,無事,帰国できました. ネパールは鉄道網がそこまで発達していません. なのでメインの移動は自家用車かバスになっています. バスもかなり古い車両で運用されている場合もあり「すごいな」と思いました. とにかく,とても勉強になった学会発表となりました.

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